Mufti Perak Putuskan Nizar Derhaka

Mufti Perak telah mengisytharkan bahawa Nizar derhaka.Katanya:

‘‘Kita hendaklah menunjukkan taat setia kepada raja pemerintah sesebuah negeri itu.

‘‘Kalau dah tidak tunjuk taat, maka itu adalah derhaka,”

muftiperak

Mufti Perak berkata Nizar Penderhaka.Jika Mufti Perak mengeluarkan kenyataan menyokong Nizar tentu ia akan dikatakan fatwa oleh PAS.Maka,”fatwa” Tok Mufti terang dan jelas,Nizar dan PAS Perak derhaka. 

Jikalau Datuk Harussani keluarkan kenyataan senada dengan pembangkang maka cepatlah disiarkan oleh Harakah seperti kes bersumpah Anwar-Saiful Bukhari.

Harus diingat bahawa Datuk Harussani juga telah membaca doa mengaminkan perlantikan Datuk Zambry sebagai Menteri Besar yang baru.

Oleh itu,apa kata PAS terhadap “fatwa” Datuk Harussani bahawa Nizar seorang bughah yakni penderhaka?

25 Responses to “Mufti Perak Putuskan Nizar Derhaka”

  1. setuju…nizar memang penderhaka, kepada raja dan juga kepada Allah SWT..

  2. Salam buat semua….

    Nizar ni dah melampau dan tak sedar diri……
    Pengkianat dan penderhaka……..
    sepatutnya dia dibuang negeri je……

    Terima kasih kepada tn rumah sbb comment kat blg sy
    (http://merevolusikandiri.blogspot.com)

    • maharajazhou Says:

      wassalam tuan revo,

      terima kasih melawat.Harap Nizar sedarlah dia bukan lagi MB dan minta ampun dari Sultan cepat2.

  3. Pada pendapat saya apa yg dikatakan oleh SS Mufti Perak bahawa Ir Nizar derhaka itu bukan satu “fatwa” tetapi pandangan beliau selaku penasihat agama negeri. Ini kerana fatwa adalah hukum penyelesaian yg dikeluarkan oleh mufti bg masalah ummah yg timbul atas sebab kecelaruan atau dlm erti kata lain perlunya kata putus dari Majlis Fatwa Kebangsaan, bukan seperti dalam konteks derhaka Ir Nizar ni. Penggunaan istilah fatwa tidak kena pada konteks ini. Jika betul pandangan ini dikeluarkn oleh SS Mufti bahawa Ir Nizar derhaka, beliau sepatutnya muhasabah diri dan beraubat. Kalau nasihat ulama dan cendekiawan Islam pun xnak dengar susah lah…asyik dengan kepartian (BN @ PR) sampai bila pun dok kata depa betul. Rakyat sudah bosan dengan “politik sarkis” di Malaysia…dah mcm budak2.

    • maharajazhou Says:

      Assalamualaikum Che Wi,

      Terima kasih kerana melawat.Itu sebabnya, saya tidak letakkan perkataan fatwa.Saya letakkan perkataan putuskan.

      Kita tgk double std Harakah, apabila Dr Taha Jabir Al-Ulwani yg bukan mufti mana-mana tempat di dunia pun apabila beri pendapat ttg kes liwat Anwar-Saiful Bukhari,terus dikatakan fatwa krn menyokong PR.

  4. Pak kaduk dah jatuh terduduk dari junjung, pun masih nak derhaka. Orang tua2 ada berkata bagai ANJING menyalak bukit, bukit takkan runtuh. Inilah akibat selalu diTUNGGANG oleh anwar dan diperbodoh oleh DAP. Yang bertelagah orang melayu. Orang dok sibuk nak ransang ekonomi, dia dok sibuk ransang amarah orang lain. SENJATA anwar dah makan tuan. Dok asyik nak suruh orang lain lompat, lansung terduduk. Itu la akibat suka MAIN BELAKANG. Pe2 pun, Hidup Sultan Perak dan Raja2 Melayu. Daulat Tuanku.

  5. Pembela Raja Perak Says:

    Bukti apa lagi yang kita nak. Jelas PAS berideologikan khawarij. Penderhaka ulul amri.

  6. Woiiii!!!! BINI SULTAN TAK TUTUP AURAT TUH!!
    BAGI LAA TAZKIRAH!!
    TIDO KAH??

  7. aurat berdosa..lwn pemerintah pun berdosa..bukan perlu cerita-
    Iyad ibn Ghunum reports that the messenger of Allah said,

    Whoever desires to advice the one with authority then he should not dos so openly. Rather, he should take him by hand and take him into seclusion (and then advice him). And if he accepts from him (the advice) then (he has achieved his objectives), and if not then, he has fullfilled that which was a duty upon him.

    -Reported by Ahmad, 3/403 and ibn abi aseem 2/521 with an authentic chain of narration. And Syaikh Muhd nasiruddin al-albani declared it as sahih in Zilalil Jannah fi takhriji Sunnah 5/229.

  8. derhaka ? dok zaman pe ni ? persoalannye skarang wajarkah keputusan pemerintahan negeri dibuat oleh sultan , bijak benarkah die ,adakah wajar keputusan pemerintahan negeri dibuat oleh umno . apakata soal pemerintahan negeri biar rakyat je putuskan susah sangat ke?

    • maharajazhou Says:

      Sultan adalah salah satu komponen dalam kerajaan Malaysia dan menjadi check n balance dalam negara kita.Sultan adalah pemutus apabila tidak ada kata putus.Sultan ada kuasa simpanan ikut Prof. Shad Saleem,Prof Undang2 dari UiTM.

      Keputusan ini bukan keputusan UMNO.Kalau sdr Azam,nak kritik psl lompat,tuduh UMNO beli (dengan syarat ada blackn white) itu sdr punya psl, n silakan.

      Soal pemerintahan negeri,kalau sdr azam tgk awal2, baik masa nak pilih Nizar sebagai MB dulu bubar Dun semula, sebab takda parti yang majoriti.PAS tu 6 kerusi sahaja,PKR 7,Melayu dua orang saja.DAP 18,semua cina+india.Kalau nak jadi MB mesti melayu ikut undang2 tubuh.UMNO ada 27 kerusi dan 1 lagi bukan Melayu,jadi BN ada 28 kerusi.Jika ikut takrifan sebenar,UMNOlah yang patut tubuh kerajaan sebab ada 27 kerusi solid.

      UMNO sudah mengadap Sultan,tapi Sultan tahu Pakatan Rakyat akan bergabung.Oleh itu, Sultan tunggu sampai Pakatan rakyat menghadap.Oo..ini pun mungkin UMNO buat keputusan kot..

      Kenapa semasa ini semua bilang Sultan bijaksana bila Nizar Sultan ambil?Kenapa masa ini tak pula suruh pulangkan kepada suara rakyat bila umum orang yang cuma 6 kerusi boleh jadi MB?

      Susah sangat ke nak paham?

  9. raja pemerintah ke? dia perintah ape ? mesia ? tatau plak

  10. dah bahalol tu bahalol la jugak bebudak PAS ni..yg maksum hanya nik najis dan hadi pawang saja…kakakaka

  11. siapa aku? Says:

    “Gurkha Says:
    February 10, 2009 at 1:30 pm

    dah bahalol tu bahalol la jugak bebudak PAS ni..yg maksum hanya nik najis dan hadi pawang saja…kakakaka”
    Jangan menghina orang alim. Ko tahu la nanti bila ko dah mati nanti.
    ko boleh cakap apa ko nak kat dunia nie.

  12. siapa aku? Says:

    kalau pemerintah yang benar-benar mengamalkan islam. saya akur. tapi kalau pemerintah yang hanya bermain dengan nama pemerintah…tapi dayus,tiada kekuatan untuk menegakkan islam walaupun mempunyai beribu-ribu pengikut yang setia terdiri daripada polis dan tentera.
    Saya bukan penyokong mana-mana parti. Tapi saya tetap tidak puas hati melihat cara peralihan kuasa sebegitu…Raja berpelembagaan adalah sebuah institusi yang disanjungi tapi diperalatkan. (itu kalau sesiapa dapat melihatlah) Sayang seribu kali sayang.
    Apa susah,buatlah pilihanraya kecil bagi semua orang berpuas hati. memang la banyak belanja berbanding dengan Duit-duit yang masuk poket atau dibelanja dengan sia-sia.

    • maharajazhou Says:

      Lagi satu pendapat emosional tiada fakta dr pengikut PAS.Konon takda parti.

      PAS betul2 amal Islam?Korang ni kalau babi cop halal pun makan.Orang tgk isi bukan kulit.Itu psl orang IRC/JIM bertaburan masuk UMNO,PAS,PKR fi kulli makan.

      Cara peralihan kuasa yang melibatkan lompat parti sepatutnya,takdisetujui sejak 16 Sept diwarwarkan.Kenapa pula tuduhan institusi diperalatkan?

      Sultan tu mungkin sebelum bapak kau lahir lagi,tahun 1953 dah dapat degree law.Umur Sultan Azlan 37 tahun dah jadi hakim Besar,paling muda dalam negara komanwel.Jikalau anda hendak menceceh, ini bukan tempatnya.

      Tgk dulu fasal artikel 16 fasal 7,jikalau seseorang MB tu hilang kepercayaan,dia mesti letak jawatan.Dalam undang2 tubuh tidak diceritakan semestinya hilang kepercayaan dalam Sidang DUN.Cuba perhati baik2, Sultan panggil mengadap 31 orang ADUN yang katanya sokong BN,31 out of 59.Tidakkah itu majoriti.

      Sultan bertindak adil kepada semua, sama seperti Sultan adil memilih Nizar mula2 dulu sebagai MB.

      Tak susah,tapi Raja berpandangan jauh.Orang yang tak sabar saja tak dapat lihat apa pandangan raja.

      Ingat Sultan bertitah kepada Nizar,”Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar!”

      Kenapa Sultan titah begitu?Sebab kita kena ingat dua orang punca masalah ni Osman dan Jamaluddin ada kes.Mereka boleh lambat2kan tapi hukuman Allah tetap akan sampai apabila tiba masanya.

      Melihat momentum sebelum ini,jikalau Nizar sabar,penulis ada firasat bahawa pilihanraya kecil akan diadakan di kedua-dua tempat dan dimenangi oleh pembangkang.Ini bermakna kali ini PR30-BN29Tetapi,Nizar dan PAS tidak sabar seperti tiada esok bagimu.Bila datang hal mahkamah takmahu percaya.Ini masalahnya.

      Kena ingat Sultan sebelum ini memang sayangkan Nizar,dan peluang Nizar dilantik semula sebagai MB selepas kes dua DUN ini,cerah dan tiada masalah.

      Sultan takmahu DUN bubar.Cuba baca artikel penulis pasal DAP bakal MB jika DUN Perak bubar.Nizar tidak lagi MB macam mana pun,kerana DAP mesti letakkan calon Melayu di kawasan confirm menang.Toh,yang boleh bentuk kerajaan dan MB adalah DAP.

      Menang sorak kampung tergadai.Inilah apa yang mungkin Sultan nampak.Sultan memang bijak kalau Nizar ikut plan asal.Hanya dua DUN sahaja pilihanraya kecil,duit tak habis banyak,Nizar boleh jadi MB semula.

      Benarlah,Allah tidak bersama orang yang gopoh gapah dan sifat gopoh ini adalah sifat syaitan.

  13. KALO AKU MAKAN BABI COP HALAL KO LEBIH LAGI DARI ITU…
    AKU BUKAN ORANG LEPEH…PENGAMPU DAN PEMBODEK..PANDAI ANGKAT PELIR BOSS SAJA. ORANG LEPEH..
    …PATUTLAH BANYAK KEMATIAN DI MALAYA SEBAB DUIT TAK BERKAT DI CURI DARI BORNEO. RASAILAH.ADA DEGREE PUN PERANGAI MACAM …
    OKLAH.
    WALAU APA PUN. YANG BENAR TETAP BENAR DAN YANG SALAH TETAP SALAH. YANG PAHIT TIDAK SEMESTINYA RACUN DAN YANG MANIS TIDAK SEMESTINYA UBAT.DI DUNIA INI KO BOLEH BUAT APA SAJA SEBAB KO ADA DUIT. YANG SALAH PUN DAPAT JADI BETUL SEBAB KO ADA DUIT. KO ADA KUASA. TAPI INGAT!!BILA SAMPAI MASA HARTA ,PANGKAT, PENGIKUT SEMUA AKAN DITINGGALKAN DAN SETIAP ANGGOTA AKAN MEMBICARAKAN SETIAP AMAL PERBUATAN.

    • maharajazhou Says:

      Aii..tak boleh jawab ke apa yang penulis tulis.Satu lagi reply yg takda fakta dr orang yg konon takde parti.Bila dah daging separuh makan,baru nampak hidungnya…mmm.yalah babi cop halal…

      Siapa yg angkat pelir,pengampu dan pembodek?Penulis telah kemukakan fakta dr segi undang2dan pandangan jauh Sultan Perak.Kalau taksetuju,jawab secara berfakta juga.

      Kematian itu di mana2.Kalau istinbatkan hukum,adakah sdr “siapa aku” nak kata orang Gaza mati banyak duit tak berkat,Yahudi Israel mati sikit,itu berkat..Issh..issh..issh..tidakkah kamu menggunakan aqal?

      Benar itu apa neracanya?kalau sama dengan PAS tu benar?Bukankah sama dengan al Quran dan sunnah itu yg benar?Yang sama dengan PAS itu adakah mestinya jalan ke syurga,yang tak sama dengan PAS itu jalan ke neraka?

      Bila masa aku ada kuasa?ada duit?apa kaitan duit dengan tak reti jawab?

      Tulislah apa2pun sdr naktulis,tapi ingat,tulisan saudara yang emosi ini juga dipertontonkan oleh Allah di akhirat!

  14. Sebelum aku mati atau ko mati atau sesiapa mati,aku minta maaf.
    Takda emosi pun. yeye…tak reti,tak reti lah.
    ko saja yang mengerti segala-galanya.
    Masing-masing ada pendirian.

  15. No problem.Masing-masing ada kehidupan sendiri. Aku pun tak mintak duit mak bapak ko nak bagi aku hidup.

    • maharajazhou Says:

      bagus.Sebab mak bapak aku takkan bg ko duit melainkan kau tu asnaf.

      Kalau tak setuju apa aku tulis,bagi hujah konkrit sikit,spy pening aku nak jawab.kalau nak kacau hidup aku,itu syaratnya.Tapi,kalau lepas aku jwb kau pening,sapa suruh kacau hidup aku…hehehe.

  16. kesimpulannya nizar dehaka…

  17. hahahahahah…..nang sik berapa juak ko tok.
    turoi mu bagak.

  18. turoi ko oru naye ke porenthe parathesi..Jawa ye ni yelethera?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: