Orang PAS Tak Suka Katak Melainkan Seorang?

Musailamah Al Kadzab yakni seorang nabi palsu pernah menukilkan satu surah palsu yang dinamakan Surah Katak:

Wahai katak!

Anak perempuan dua ekor katak,

Menguaklah sebanyak mana hendak kau kuak,

Badan atasan engkau di atas air,

Badan bawahan kau di dalam lumpur.

(Saayd Al Khaatir,Ibn Jawzi)

Itulah surah palsu yang dicipta oleh seorang nabi palsu yang muncul setelah kewafatan Rasulullah SAW di Yaman bernama Musailamah Al Kadzab.Kononnya cuba untuk menandingi Al Quran tetapi bila dilihat semula,ternyata betapa buruk larasnya jika dibandingkan dengan ayat-ayat dalam Al Quran.

katak

Katak juga adalah makhluk Tuhan,dan tidak sepatutnya diasosiasikan dengan apa unsur kejahatan.

Islam tidak menjadikan mana-mana makhluk Tuhan selain iblis dan syaitan sebagai simbol kejahatan.Dalam dongengan Perancis,Raja Clovis 1 sebelum masuk agama Kristian dikatakan memakai baju yang penuh dengan katak sebagai simbol kejahatan.Dalam kes lompat-melompat parti ini juga, katak dijadikan mangsa sekali lagi.

Penulis melihat kekatakkan yang berlaku dalam politik negara ini sebagai tanda, PAS mengiktiraf suara hati rakyat tidak mengiktiraf apa-apa usaha menubuhkan kerajaan dengan cara lompat parti.Artikel-artikel Harakah menjadi saksi di awan biru di mana tiada yang menggangu:

Rakyat muak dengan kerajaan ‘katak di Perak

MPMUM tolak tindakan tidak demoktratik di Perak

Kami bukan penderhaka!

Ini rencana terkini.Kalau kita lihat dari saat tumbangnya Kerajaan pimpinan MB Datuk Seri Nizar Jamaluddin dengan ihsan Sultan Perak selama 11 bulan,mungkin puluhan artikel yang dihasilkan oleh penyokong-penyokong PAS mengeji dan mencaci tindakan mengatak iaitu menubuhkan kerajaan tanpa pilihanraya.

Sekarang,kita menyedari bahawa PAS telah tekad mengiktiraf sesuatu kerajaan hanya boleh ditubuhkan dengan mandat rakyat.Kerajaan tidak boleh ditubuhkan dengan beli wakil rakyat.Kerajaan yang hilang majoriti mesti dipulangkan kepada rakyat.Yang Dipertuan Agong dan Sultan perlu membubarkan Parlimen ataupun DUN jika diminta oleh PM ataupun MB walaupun telah hilang majoriti.

Perbuatan mengatak adalah perbuatan lanun.Rakyat kecil hati kalau MP atau ADUN lompat parti.Tiada siapa yang boleh lawan suara hati rakyat kerana suara rakyat mahukan DUN dibubarkan kalau ada peristiwa lompat itu 97% kata PAS walaupun kita tidak nampak kertas survey,graf,histogram,apatah lagi permohonan geran,tuntutan membiayai research assistant dan sebagainya untuk dapatkan figura tersebut.

Tak mainlah lompat parti kalau hendak tubuh kerajaan.Cuma, seorang sahaja manusia yang masih iktiraf lompat parti iaitu Nik Aziz.

ffgghh

Nik Aziz kata lompat parti masuk Pakatan boleh,lompat keluar tak boleh.Kalau masuk okay,kalau keluar menggelupur.

Setelah ahli PAS,pemimpin PAS (terutamanya Nizar yang masih berCamry dan duduk menyetinggan di Rumah MB),dan Harakahdaily serta 97% rakyat Perak tidak setuju dengan upacara katak-mengatak,mungkin kita boleh syairkan kepada Nik Aziz,surah ciptaan Musailamah Al Kadzab:

Wahai Nik Aziz!

Menguaklah sebanyak mana hendak kau kuak,

Bila orang masuk parti kau,kau kata okay,

Bila orang keluar dari pakatan,engkau menggelupur.

Kesimpulannya,ahli PAS menolak acara katak-mengatak seperti yang disokong oleh Anwar dan Nik Aziz.Tidak apa,jika masih ada yang sayang pada katak!

24 Responses to “Orang PAS Tak Suka Katak Melainkan Seorang?”

  1. Katak Oh Katak…

    Lompatlah jika ada lopak..

    Diamlah jika sudah dalam lubang katak.

    Katak Oh Katak…

    Kencinglah siapa yang kau suka
    Tapi hati hati kerna kau akan dikencing juga.

    Katak Oh Katak

    Ajaklah ramai ramai melompat
    Tapi hati hati takut kau melompat terkena kejutan karan.

    Katak Oh Katak

    Siapa dah kenal katak tentu tak nak dilabel katak.
    Kerana katak memang tak halal dimakan manusia pakai otak..

    sekadar menulis tambahan artikel mantap tuan di atas..salam

  2. pantau blog jadeyoong.com keterlaluan menghina raja melayu

  3. maaf jedyoong.com

  4. anti kezaliman Says:

    lompat lompat lompat. tapi lompatlah ke arah kebenaran, nescaya selamat dirimu dunia dan akhirat. jangan sesekali lompat ke arah kebatilan, padah menanti jika tidak di dunia, haa…tunggulah kat akhirat.heiii….yang tok guru kata tu lompat ke puak yang benar.itulah tindakan betul.yang lompat ke BN tu,memang tak betul.mungkin otak dah tak betul.

  5. akhir zaman ni banyak nabi palsu, guru palsu, ulamak palsu. nampak real macam diorg tu alim sekali…tapi hakikatnya mereka senyap2 mahu menghancurkan kesatuan umat Islam, ketaatan kpd amir(Raja2 Melayu)..ramai yg akan tertipu termasuk mangkuk yg betul2 atas ku ni…

  6. Orang Islam says Says:

    perutusan nie d tujukan KHUSUS kepada peng KOMEN bernama :”Perak Man Says”….jgn cakap benda yg x de fakta….anda org ISLAM @ orang PERAK….sape tokoh yg anda label sebagai PENGHANCUR KESATUAN UMAT ISLAM????ape ASAS saudara???ape FAKTA saudara??? atau sudara bercakap atas dasar “saye dgr dari mulut org”….gunakan OTAK saudara yg d kurniakan ALLAH…cakap ngan bukti yg sahih dengan d pandu AL-QURAN & sunnah……ingat ISLAM d BINA atas HUJAH & FAKTA…bukan ikut sesedap mulut…and last sekali jgn lihat Islam dr PENGANUTNYA…tp nilai berdasarkan KITAB panduannya…..itulah sebaik2nya…..

    • maharajazhou Says:

      Assalamualaikum Org Islam.

      Islam memang dibina atas hujah.Tetapi,anda sendiri pun tak berikan hujah untuk tolak individu-individu tertentu sebagai penghancur kesatuan ummah seperti yang dinyatakan oleh Perak Man.Berikan hujah anda mengikut alQuran dan sunnah,bukannya ikut sedap tangan menulis.

      Imam Tahawi, salah seorang Imam besar dari Mazhab Hanafi menukilkan dalam Kitabnya Aqidah Tahawiyyah:

      “Kita tidak boleh keluar dari para penguasa yang bertanggung jawab atas urusan kita, sekali pun mereka telah berbuat zhalim. Tidak boleh mendo’akan kejelekan bagi mereka dan tidak boleh melepas tangan dari ketaatan kepada mereka. Kita menganggap bahwa taat kepada penguasa muslim berarti taat kepada Allah yang wajib atas kita, kecuali mereka memerintahkan kemaksiatan kepada Allah. Kita juga mendo’akan mereka kebaikan dan kesejahteraan.”

  7. Nak tanya sikit penulis blog ni, maharajazhou ni orang Islam ke tak?

  8. Teguran saya ni bukan atas dasar semangat PAS, atau BN, tapi atas semangat keislaman itu sendiri.Awak boleh kutuk Anwar atau Karpal semahu-mahunya, tapi saya bengang dan sedih ada jugak orang Islam yang nak kutuk ulama’ mereka sendiri. Satu lagi, kalau awak padamkan komen saya ni, saya andaikan awak ni pengecut.

    TG Nik Aziz lepasan Al-Azhar, hafal begitu banyak hadis dan dalil. Pemamahan dia tentang agama jauh lebih tinggi berbanding kebanyakan dari kita. Jadi siapalah sangat awak nak kutuk dia? Fatwa pun takde yang kutuk Nik Aziz atau cakap PAS ni sebar ajaran sesat ke, apa ke.

    Saya belajar agama. Saya dah buat banyak rujukan di internet. Saya akan patahkan hujah awak satu demi satu.

    1.Untuk pengetahuan penulis, lompat ada dua jenis. Yang baik dan buruk. Contohnya senang je. Seorang kafir melompat masuk ke agama Islam. Itu lompat baik. Lompat buruk, sebaliknya, kalau seorang Muslim tu keluar Islam.

    Saya malas hurai, nak letak tulisan jawi pun tak boleh kat sini, awak boleh rujuk kat website ni:

    http://www.zaharuddin.net/content/view/800/72/

    2.Awak perlu ingat kat sini, tegakkan hudud tu wajib. Tegakkan negara Islam tu wajib. Mereka yang dah murtad kat Malaysia ni, sepatutnya dihukum bunuh – itupun wajib. Tapi pemerintah BN tak buat macam tu.

    3. Ada ramai lagi yang jenis tolak Islam sekerat ni. Macam pengasas Sisters In Islam pun macam tu.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sisters_in_Islam

    Ada ke patut, dia pertikai fatwa tomboy. Diorang cakap macam mana nak bezakan antara tomboy atau tidak. Sedangkan dalam Islam, Muslimat kenalah pakai tudung, tutup aurat. Tak timbul lagi dah isu tomboy.

    http://www.sistersinislam.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=877&Itemid=1

    4. Sepatutnya, sebagai Muslim awak kena bersyukur sebab masih lagi ada orang macam TG Nik Aziz. Hari ni, tak ramai yang sanggup belajar tinggi- tinggi dan jadi ulama’. Sebab masalah peluang kerja. Dan kalau ulama’ sebegini takde, dah tentu NGO macam Sisters In Islam naik kepala nanti. Murtad dan Kristianisasi berleluasa. Lepas tu Interfaith Commission – satu pertubuhan untuk hancurkan Islam pulak diluluskan. Nak ke macam tu?

    5. Sedihlah, kalau di Palestin halangan terbesar mereka ialah Yahudi – kafir. Jadi dapat difahami. Tapi di Malaysia, yang menjadi halangan terbesar untuk tegakkan Islam ialah orang Islam sendiri – mereka mengaku Islam, tapi tolak ajaran Islam sekerat. Kristianisasi sedang berleluasa – cuba menyesatkan umat Islam. Yang kita ni, dok kritik ulama’ kita sendiri -semata-mata kerana mereka nak tegakkan Islam kat Malaysia dan sekat Kristianisasi. Kalau tak nak bantu perjuangan mereka, takpe. Tapi janganlah jadi musuh perjuangan mereka pula.

    6. Malulah, orang Cina dan India pun respek kat Tuan Guru. Pada saya, Cina Muslim lagi bagus dari orang macam awak. Sebab mereka respek semua ulama’ tak kiralah PAS ke, UMNo ke, HAMAS ke, Yusuf Qardhawi ke. Tapi awak kutuk TG Nik Aziz habis-habisan, macamlah dia ada susahkan awak.

    7. Tentang undian 97% peratus tu, mungkin awak nak pertikai sebab dalam media PAS. Tapi sekarang ni Merdeka Center buat undian 74% bersetuju untuk pilihan raya diadakan semula di Perak. Ini dari The Star. Bukan PAS punya. Kenapa awak awak tak nak bantah? Oh ya. Kalau bantah, idea awak tu nampak megarut dan terserlahlah kejahilan awak:

    http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/12/mstar_mutakhir/20090212172050&sec=mstar_mutakhir

    8. Awak tak baca ke “Apa Ertinya Saya Menganut Islam” oleh Fathi Yakan. Kalau awak baca, awak akan faham menyertai gerakan Islam itu wajib. Lebih-lebih lagi dalam keadaan negara Islam belum tertegak.

    Kat seluruh dunia ada banyak gerakan Islam. Contoh Ikhwanul Muslimin, HAMAS kat Palestin. Di Malaysia ada ABIM dan PAS.

    http://en.wikipedia.org/wiki/PAS_(political_party)

    Kalau di HAMAS, perjuangan mereka yang paling tepat berbanding PLO. Pilih untuk berperang dan kurang percayakan Yahudi.

    9.Di Malaysia, kita tak payah berperang. “Perang” di Malaysia adalah dalam bentuk demokrasi dan pilihan raya. Jadi tindakan PAS untuk tegakkan Islam adalah yang terbaik dan paling tepat berbanding ABIM dan sebagainya.

    Tentang UMNO, polisi mereka sekular – mengasingkan antara Islam dan dunia, termasuk politik. Sebab tu, TG Nik Aziz tak setuju bergabung dengan UMNO. Lagipun UMNO dah tendang mereka dulu. Nabi sendiri ajar:” janganlah kamu kena sengat dua kali satu lubang”. Selagi UMNO tak ubah polisi sekular, selagi tu PAS takkan bergabung.

    Maklumat lanjut dalam video:

    Sebab tu, Nik Aziz ada cakap, kalau nak bergabung jugak bubar dua-dua PAS dan UMNO, buat parti baru.

    Polisi UMNO – tegakkan Islam sekerat-sekerat. Yang mereka rasa tak berkenan tolak. Kalau macam Bank Islam, Universiti Islam, Kolej Islam dan lain-lain. Perundangan Islam tolak. Mereka cuma bina semua institusi ni untuk mengabui mata sesetengah rakyat.

    10. Tentang tindakan PAS bergabung dengan DAP, PKR, hukumnya harus. Sebab dalam masyarakat majmuk. Kalau PAS bergabung dengan PKR salah, BN bergabung dengan MCA, MIC, Gerakan tu salah ke?

    11. Awak tu dok belajar lagi. Setakat mana sangatlah fahaman awak tentang politik. Nak bukak blog politik kat internet pun sibuk dengan belajar. Daripada bukak internet, buat blog caci mencaci begini, lagi bagus gunakan internet untuk buat assignment. Bukak wikipedia ke. Kalau saya ni lain le. Umur saya 25. Saya dah jadi usahawan yang berjaya.

    Kenapa saya tulis komen ni senang je. Amar ma’ruf nahi mungkar. Barangsiapa melihat kemungkaran, hendaklah dicegah dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah dicegah dengan lidahnya, jika tak mampu, hendaklah dicegah dengan hati. Yang dengan hati itu ialah selemah-lemah iman.

    Wallahu A’lam.

    • maharajazhou Says:

      Assalamualaikum tarmizi,

      Panjangnya komen.Nak jwb satu2 baik saya buat posting khas jwb soalan awak.

      1.Awak kata dia hafal hadith da dalil.Tapi,awak tgk dalam isu lompat ke isu nizar ke isu apa pun,ada Nik Aziz bg ayat al quran,tafsir,hadith dan syarah ttg apa Allah,Nabi,sahabat.Tunggu 30 thn utk buat hudud ada rujuk Quran& hadith?
      2.Awak kata psl murtad,tu Ahmad Jailani tu tolong Fatimah Tan murtad apa ke hal?Tau tak Ahmad Jailani tu penceramah PAS?Halal ke haram dia amikduit tolong fatimah tan murtad?
      3.Sisters in Islam tu mmg keji.Apa kaitan dengan perbahasan kita?
      4.Nik Aziz tu ada ke lawan IFC?Siapa yang dokpromote IFC?Zulkifli Nordin yg dok lwn IFC kena bambu dgn bosnya Brother Anwar dan kwn kafirnya dalam PKR.PAS ada bg kata dua kat Anwar?Yg geng erdogan dok tempel kat Anwar apasal?Pergi http://anwaribrahim.blogspot.com cari cerita Anwar dan IFC,berlambak.
      5.Ooo..ulamak tu kalau begitu nak sekat kristianisasi,berhenti je jadimursyidul am.Pegi comparative religion jadi mcm ahmad deedat.Yg dia dok lwn org Islam mcm dia.Naksekat kristian macam mana?Tell me?
      6.Kita respek ulamak kalau pndapat dia based on al Quran dan hadith.Aku pun baca tafsir al hujurat Haji hadi,dan byk tafsir diorang,dan kalau sama dengan tafsir mcm Ibn Kathir,Qurtubi,etc aku boleh terima.Kalau bab fiqh,selagi mana bersandarkan alQuran dan hadith yg diorang pegang,I have no problem.Kalau dah tak betul ikut Quran dan sunnah mcm mana?

      Nanti saya sambung.

    • maharajazhou Says:

      7.Ttg undian 97%,saya takbangkang sebab di mana ia diterbitkan.Tapi yg saya pertikaikan metodologi.Kalau nak jadi 100% pun boleh,tapi mesti tunjuk metodologi macam mana dia buat survey tu,kaedah apa,di mana,siapayang dia amik survey.

      Kalau merdeka center pun,tapi research metholodogy takjelas jgn bicara la soal result.Kalau berani,publish la kat mana2 refereed journal.

      8.Pasal apa erti saya menganut Islam.Saya nak tanya awak,awak kata Khilafah last sekali tahun berapa jatuh?Awakmesti kata 1924 bukan?Bermakna awak iktiraf semua khilafah dari Umayyah sehingga Uthmaniyyah?Setuju?Dan semua ini adalah negara Islam?

      Apa ciri negara Islam?Common answer adalah negeri tu amalkan 100% undang2 Islam sehingga Attaturk laknat jatuhkan khilafah terakhir.Ok.

      Saya nak tanya,Umayyah telah ubah khutbah raya dari lepas solat kepada sebelum solat,Umayyah Khilafah Islam ke tak?Uthmaniiyah,tukar serban pakaian nabi kepada tarbus,itu ubah hukum Islam ke tak?ABbasiyyah mengaku Quran itu makhluk,ini lagi teruk,masuk bab aqidah,Khilafah Islam ke tak?

      Saudi tu kau iktiraf tak negara Islam?dia amal 100% undang2 Islam.Kalau kau kata dia alat US,kau tahu tak,Abbasiyyah berkomplot dengan Kerajaan Rom Suci di bawah raja Charlemagne,untuk pukul Islam Sepanyol?

      Pasal Hamas,ada yang berpendapat Israel yang cipta untuk pastikan palestin berpecah:

      http://www.daily.pk/world/middle-east/8828-hamas-is-a-creation-of-mossad-israeli-intelligence.html

      9.Saya nak tanya pasal apa tak boleh perang?Perang untukjatuhkan kepimpinan Islam hanyalah jika berlaku kuffur burhanan iaitu kufur yang nyata.Contoh mcm kafirnya Karpal Singh,Samy Vellu,LimKit Siang dan lain2.Kalau korang boleh ngok ngek ngok Tun Mahathir Islam ke kapir,PakLah Islam ke kapir,tidak jatuh lagi kuffur burhanan tu.

      Oleh itu,korang kena taat kepada pimpinan yang ada yakni UMNO. Hadith:

      Dari Hudzaifah bin Yaman bahwa Rasulullah saw bersabda:

      “Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia” Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?” Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim no. 3435)

      Ttg polisi UMNO sekular,periksa balik.Mana ada dalam dunia,sebuah kerajaan ada institusi agama?Ada pejabat zakat,sekolah diajar pelajaran ugama,post pegawai ugama diwujudkan,siap dengan pegawai nak dakwah orang lain.Periksa balik takrifan sekular.Saya nampak sekolah agama,lagi sekular.Pisah dunia dari akhirat terus.Tak percaya,pergi tanya org JIM/IRC pasal tafsiran PAS ttg sekularisme.

      Siapa gigit PAS?Anwar tu lagi banyak gigit PAS dan tak peduli pasal hukum hudud pun PAS boleh bekerjasama?Berapa kali Anwar tendang PAS dari 1982 sampai sekarang?Berapa kali PAS nakmasuk lubang?

      PAS pun tegak Islam sekerat2.Mengumpat,fitnah,maki hamun,tu bukan hukum Islam ke?Awat pilih2 hukum Islam?

      10.Baru sekarang kata harus?Dulu kata haram.Ayat kata harus tu adakah baru turun bila PAS nak buat tahaluf dengan DAP dan PKR?Masa UMNO tubuh perikatan dengan MCA dan MIC tu belum turun ayat tu ke?

      11.Umor awak tu 25.Muda lagi.Banyak benda awak tak tau.Kalau awak nak serang blog saya ni,baik awak serang Tranungkite,pergila bersilat kat sana.jangan tiba2 ada filter pulak.Baru jadi usahawan dah rasa besar diri.Kalau amik loan buat bisnes,tak payah nak nasihat orang.Belajar dulu jauhi riba,sebab riba paling ringan dosanya sama macam berzina dengan mak sendiri.

      Kesimpulannya,ialah kalau nak amar ma’ruf nahi mungkar,jangan buat separuh2 amik semua.PAS tu kalau nak kenal masuk betul2,sampai sebati,pastu banding dengan Al Quran& AlHadith.

      Boleh ke korang buat semua tu?

  9. Nik Aziz bagi aku bukan ulamak pasai dia cakap banyak benda yg salah..yg takde dalam Quran dan Hadith…ikut sedap perut dan mulut saja. Dia cakap Allah mencarut..ada dia bagi dalil? Dia cakap boleh bekerjasama dgn Syaithan…nabi mana punya hadith yg dia pegang? Dia cakap banyak benda yg dah menyerlahkan kenyanyokan dia sebagai org tua yg tamakkan kuasa..so..sorry beb..Nik Aziz bukan ulamak! Kalau kau tengok penampilan saja dan label org ulamak..Abuya Al Arqam pun lulus jadi ulamak.

    Tentang ulamak mcam nik aziz ni cegah kristianisasi…ini satu pembohongan yg amat besar! Fatimah Tan telah dibenarkan murtad oleh Mahkamah Tinggi Penang hasil dari hujah pembelaan yg ‘cemerlang’ dari ‘Ustaz’ Ahmad Jailani..peguam bela Fatimah Tan yg merupakan Penceramah Pas Bukit Bendera! Kawan aku..seorg peguam syariah di Selangor kata..dia lebih rela makan babi dari makan duit asil tolong org murtad! Apa tindakan ulamak PAS? Satu statement mengutuk pun tak dak..Ahmad Jailani pariah ni tak kena hisbah pun! Nik Aziz lari sembunyi bawah kain bini dia bila dapat tau org ni org PAS! Jahat2 UMNO la…tak da peguam UMNO yg pi tolong org Murtad!

    Dengan PAS yg tidak nahi mungkar kepada pemimpinnya yg pro Murtad dgn sendirinya hujah nik aziz bahawa lompat ke PAS sebagai lompat ke kebenaran ternasakh! Lompat ke PAS adalah lompat ke arah kegelapan yg bertopengkan Islam.

    Yg lain2 aku biar MZ saja jawab..

  10. aku adalah aku Says:

    MZ.. Innama a’malum binniat. ape la… aku rase sokong umno lagi besar mudaratnya daripada sokong pas. dalam pas walaupun ade yang caci2 maki hamun tapi die ingat tuhan. UMNO? hampeh. cbe ko pg masuk jd SB dalam PAS. ko tengok macam mane kehidupan diorg. aku dulu pon SB PAS jgak dulu. dulu aku sokong UMNO la. spnjg aku jd SB aku tengok diorg nie sngt lain tau. jge solat, jge tahajud, aku join program diorg kat markas kat taman melewar(jd SB) nk tngok amcam baik ke tak diorg kutuk2 UMNO. sedangkan bile aku jmpe blk kwn2 dalam UMNO smue dok bincang sal pompuan la, sal bola la, sal klua malam la, sal KLCC.. lain tau. aku rase ko xlayak nak komen psl PAS.. ko blom msuk dalam diorg. ko dok debat UMNO tu UMNO ni. PAS jahat. ape la ko ni. hujah cam taik je. Jawab dengan Allah la bile dh akhirat esok. sekadar memberitau shj. bukan nak serang blog mengarut dan xleh jd pedoman hidup nie. aku tngok hujah ko td pon xde nas2 yang sahih.. orang kristian dok kaji Islam btul2 smpai dpt phd. last2 convert Islam. ko kaji Islam nak jatuhkan Islam. xyah g tranung kite.. kat sini pon ckup nampak ko pnye hujah penuh ngan nafsu je. macam debu2 yang bnyk. buat menyemak ruang, tunggu nak sapu buang je…

    Maharaja Zhou-sdr aku,saya dah masuk PAS dan bergelumang dgn PAS dari kecik.Kalau sdr nak tau dalam ke tak saya dalam PAS,bukak posting no 1 sampai posting terbaru sekali.Dr sokong biasa2 sampai masuk usrah,tamrin etc.

    Saya tau selok belok psl PAS lebih dr mana2 orang.Tandas2 kat TM tu saya pun tau sapa jaga.Saya tau UMNO mcm sdr tau UMNO.Org UMNO pun ada yg tahajud,puasa sunat dsb.

    Saya tidak anti orang PAS,tapi saya anti PAS,selidik dulu Al Quran (baca dengan tafsir…tafsir bukan terjemahan tau),Hadith(especially bab politik dan pemerintahan) dan sejarah Islam,sdr akan jadi macam saya.

  11. aku adalah aku Says:

    aku dulu pon pg tamrin macam ko jgak. aku pon xstuju macam ko jgak.. aku sblh kat ko time tu.. tapi dh lame2 mcm best. woiii.. kalo ko ckp nie candu PAS ko mmg silap besar. ko bleh samekan candu dgn hidayah dari Allah. skali lagi aku ckp, ko jwb la dengan Allah bile dh smpai mse dan ktikanya. aku dulu SB besar dlam Pas. ko xcaya ko tnye TNC. TNC dulu rapat gile ngan aku. skang aku dh xcaya dah. aku dok dlm UMNO aku xnampak Alquran dan hadis kat muka diorg. pcaya la. aku xrasa rugi dalam diorg. yang aku tau bile dh ade ngan hep bleh makan sedap, tido dlm hotel, dan macam2 kemudahan aku dpt. bile aku ngan diorg nie, aku rse mcm satu smngt dlm diri aku. aku rse mcm diri aku hidup. xde dh org suap2 ke ape ke. sbb tu kbnykn dirg dh keja tinggi2… daripada yang dok mngarut xtentu psl. aku tngok betul2 berjiwa mahasiswa nie diorg la. yang UMNO nie xde rupa Mahasiswa dah. aku tngok xde usaha nak membentuk ummah terbaik dalam UMNO. aku nak sngt2 tngok kesatuan ummah Malaysia, tidak kira melayu cina india. yang aku nampak melayu is melayu, cina is cina, india is india, masih dengan racist yang melampau2… xde perpaduan, xde MZ… xde. xyah ckp la psl perpecahan melayu tu. aku dh tau.

    Maharaja Zhou–Aku dulu pun suka tamrin.Tapi aku bila dah mengaji ugama lebih,aku tak suka orang tipu dengan nama Nabi.

    PAS mmg mcm candu,khayal sehingga dapat petunjuk dari Allah.Kalau tau pasal xbetul,apa perlu kita buat?Sahabat dulu dapat perintah larang minum arak,arak kat tangan terus tuang.Aku tak sampai tahap tu, aku berdebat dengan orang,semua tak dapat jawab,then aku yakin PAS tak betul.Aku guna hadith saja,ustaz2 PAS tak boleh jawab.

    Aku takde sapa suap aku pun masuk UMNO.Aku sokong UMNO ni tak ada sapa layan aku macam aku dalam PAS.Aku dalam PAS,pegi mana2 orang PAS layan aku macam tuan.Orang sambut, orang cium tangan.Tapi, aku tau aku masuk UMNO dengan hak,jadi aku patut istiqamah dengan UMNO walaupun orang UMNO bolayan dengan aku tak macam orang PAS.

    Perpaduan ke apa tu, tak jadi isu kalau betul2 ulamak PAS baca dan hafal hadith2.Tak payah jauh2,selongkar dulu Sahih bukhari dan Sahih Muslim,kau dah tau PAS tak betul.Tapi, kau sendiri pun tau kualiti ulamak kita, nama saja “ulamak” tapi Quran pun tak hafal.”Orang jahil” zaman Imam2 madzhab hafal Quran,tuan guru kat Malaysia,Quran pun tak hafal.

  12. mengambil apa yang saudara kata kepada nik aziz yang merupakan seorang yang menggelupur. tidak tahukan saudara bahawa nik aziz amat dihormati dikalangan pemimpin umno negeri mahu pun malaysia. saudara ni bertongkatan apa? mungkinlan dapat saya katakan bahawa saudara merupakan seorang pembodek dalam umno yang tiada akidah mengata ikut logik akal. kita sedia maklum bahawa kita umat islam ada sekatan. mungkinkan saudara seorang yang sosialis yang tidak mahu ada sekatan ddidalam hidup kita seharian.
    saya mintak maaf jika apa yang saya katakan mengguris perasaan saudara. tapi tindakan saudara yang kurang asam macam orang kena hesteria tu perlu dibetulkan saya takut benda tu menjadi kudis kepada saudara. ingin saya katakan bahawa saya juga salah seorang ahli pemuda umno malaysia. tapi saya rasa saya perlu hormat kepada orang yang saya rasa dia ni amat baik. jikalau apa yang dikata tidak sedap didengar tu kepada saudara mungkin satu imejinasi saudara yang tidak ….tahu ….. ……
    jikalau saudara nak kenal dengan nik aziz cubalah berkunjung kerumahnya kat pulau melaka.
    1. saudara dapat lihat cara hidup seorang mb kelantan macam mana.
    2. saudara dapat bezakan masjid disuluruh malaysia yang paling ramai bersembahyang subuh.
    3. tiada sekatan untuk pergi jumpa beliau.

    saya rasa jika saudara pergi rumah dia sudah pasti saudara akan insaf dan tidak mengata macam apa saudara kata tu.

    Maharaja Zhou–

    Assalamualaikum sdr Kriss,

    Saya boleh terima semua kebaikan yang Nik Aziz buat. Tapi sdr Kriss bolehkah akui apa yang Nik Aziz buat salah?

    Nik Aziz sepatutnya ikut jejak Tun Mahathir,berhenti saja politik dan pergi mengajar.Kebelakangan ini pelbagai kesilapan yang dia telah lakukan:

    1) Tidak konsisten dengan isu lompat
    2)Mahu kekal dengan PR walaupun nampak PR lebih banyak merugikan umat dari BN/UMNO
    3)Menyokong Anwar dan menghentam Datuk Mustapha Ali dalam kes 16 Sept.
    4)Mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan syura seperti siapa calon pilihanraya KT.Kenapa?Sebab dia dah lama tak hadir masjlis syura samada sebagai Mursyidul Am atau Pesuruhjaya Tiggi PAS Kelantan.
    5)Berpihak kepada puak Erdogan dan banyak berselisih dengan Presiden PAS sedangkan perkara ini boleh dibincangkan dalam syura
    6)Mengatakan hudud boleh tunggu 30 tahun lagi, mengapa dgn PR boleh tunggu tapi kesempatan sewwaktu UMNO lemah tempoh hari tidak digunakan sebagai cagaran melaksanakan hudud di negeri kekuasaan PAS?
    7)Mengatakan rahmat bahawa boleh memperkenalkan Islam kepada rakan2 PR, yang saya nampak PAS lebih sekular sekarang ni, orang berzina dan fresex dipeluk2 muslimat PAS,hudud boleh tunggu,arak pun boleh tahan(kes khalid samad propose tapi kena cance dgn Khalid Ibrahim),kes rasuah seks (dua adun tak guna tu keluar tapi pointnya sewaktu PKR,apa PAS buat?),rakyat bukan bodoh melihat perkara ini.

    Hormat tetap hormat, tapi hormat ada batas.Kalau Sultan tak ikut cakap korang, bukan main lagi.Tapi, Nik Aziz buat benda tak betul,amboi, orang tu terus dicop sosialis, komunis dan macam2 lagi.

    Saya tak peduli korang nak sokong PAS, tapi buka minda sikit.Jangan sokong PAS, macam sokong team bola.Nik Aziz bukannya maksum.

    Kalau korang kata pemimpin UMNO korup, tu pun tak payah bagitau saya,saya hari-hari baca Tranung,Harakah,Malaysiakini. Di sini, adalah input korang nak lihat pemimpin PAS/PKR pun tak betul.

  13. Shafiq89 Says:

    Assalamualaikum

    maharaja zhou,terer btul kamu dalam mengemukakan jwpn pada persoalan…Tahniah..🙂
    aku nak tanya lah,UMNO ngan PAS mn yg lbih islamic ye?
    klulah ko ckp UMNO lbih islamic dan PAS hanya bertopengkan islam,di mana islamicnya UMNO?Adakah dgn penubuhan sekolah2 agama?adakah dgn penubuhan bangunan2 islamic kt negara ni?dgn itu ko rs UMNO sgt islamic atau masih mneruskan aspirasi attaturk secara halus sbenarnya…

    ok Zhou,kamu hari2 bc blog PAS atau yg sealiran dgn PAS ye dan kamu rasa sumber itu pun ada yg tdk btul kn,ok aku nk tya,kamu amik berita dr mana?adakah dr sumber yg soheh?kamu yakini kesohehannya?empunya cerita itu kjujurannya menyamai kjujuran Syeikh Qadir Al Jailani ek..tidak semua btul dan tidak semua slh kan syeikh?atau semua btul yea…

    aku baru wt diploma skarang,dan aku juga mnyertai Tamrin..jd aku nk tnyalah sebab ko dah lama sertai tamrinkan,dalam tamrin tu apa yg dia ajar?adakah ajar jd jahat dan tersangat jahat?kalau ko rasa dalam tamrin itu ada hina menghina pemimpin UMNO,ko rasa itu salah,,tp yg ko hina pmimpin PAS tu btullah..Aku x tau lh ko penah pegi BTN ke x,tp jika ko bandingkan BTN dgn tamrin mn lbih baik ye Zhou…

    ko terer al quran dan hadith kan..jd aku nak tyalah dalam hadith dan quran mana ada disebutkan pemimpin bleh tidak menjalankan hukum ALLAH..dan klu blehlah aku nk tau ada x ulama yg mengeluarkan fatwa Hukum ALLAH x wajib dijalankan..

    Ustaz Nik Aziz bkn maksum dan juga pemimpin UMNO juga x maksum..oklah dari mata berkaca ko tu,Org yang lbih tau hukum agama dgn org yg x tau hukum agama mn yg lbih ko plih jd ahli pemimpin?

    tlglah jwb sbb aku mmerlukan pnjelasan dari ko yg alim dan lbih hbat dri semua ulama’ PAS kt malaysia..kolah yg pling terer dlm agama dan ko lah org yg pling mengetahui ttg gerakan islam di malaysia..

    jwblah dgn hati nurani,bkn hati membenci…
    tidak ada sesiapa pun akan menang berdebat dgn ko dalam blog ni melainkan engkau jua yg ubah hati engkau…tidak akan menang…
    dan satu lagi kalau ko ada link dengan ulama’ dunia sekarang,ko tye ttg ksesuaian pmimpin dr PAS atau dari UMNO utk jd pmimpin…
    jikalaulah rasul mulia kita Nabi Muhammad s.a.w diizinkan ALLAH msih hidup,ko rs Baginda akan menekankan pembangunan zahir ke atau rohani klu mngikut umat skarang..(aku minta jwblah dgn hati yg jujur)…

    aku hya bekas pelajar SMKA yg bodoh dan tolol dlm mengenal isi dunia yg sbenar.
    dan mungkinkah ko akan berikan aku jwpannya……………….🙂

    Lupa nk ckp,klu ko rs ko btul,tnjukkan lah siapa ko?x pyah tkut walau dibunuh skalipun kerna jika perjuangan kamu betul,ALLAH akan bls dgn Surga…’Wama kholaktul jinnawal insa illa liya’budun'(ko msti tau mksudnya)..langsung xde tjuan lain kita hdup di dunia mlainkan sgala2nya utk DIA….WALLAHUA’LAM ..Assalamualaikum

    Maharaja Zhou–

    Ada beberapa point di sini yang saya ekstrak:

    jawapan saya senang sahaja. Di dalam perlembagaan PAS menyatakan bahawa al quran dan sunnah adalah asas hukumnya. Kalau ada dalam hadith yang melarang kita melawan, menjatuhkan dan berusaha menumbangkan pemerintah yang ada, tidakkah dengan sendirinya perlembagaan PAS telah mengharamkan PAS?

    Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia” Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?” Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim no. 3435).

    Persoalannya ialah, adakah Pak Lah, Najib dan semua pemimpin UMNO berhati syaitan?kalau berhati syaitan pun kena ikut, jadi macam mana dengan kepimpinan yang ada sekarang.

    jadi, kononnya pemimpin PAS ni alim2 belaka bukan.jadi adakah kita nak pilih pemimpin2 yang menyembunyikan hadith2 nabi?Mana lebih baik seorang yang jahil dengan seorang alim tapi jahat?

    Nabi kata kena ikut hadith dia,Nabi SAW tinggalkan Al Quran dan As sunnah,kalau Nabi ada di sisi kita, tidakkah Nabi akan marah kepada pemimpin PAS?Hadith tu pulak, dalam Sahih Muslim,dulu2 ulamak bukan saja hafal Quran tapi kurang2nya 2 sahih iaitu Sahih bukhari dan sahih Muslim.

    Jika anda panggil “ulama” yang tak tau hadith dari dua kitab sahih ni zaman dulu, orang akan gelak kat kita. Nampak sangat kualiti “ulamak” kita ni rendah sangat sampai bab dalam sahih pun tak tahu.Jadi, bab ni dah qat’ie dan confirm, itu sebab ulamak2 besar sokong kerajaan di pandangan rakyat macam Syeikhul azhar, mufti Arab Saudi dan negara-negara lain sebab diorang memang ulamak yang tahu Quran dan hadith.Mereka bukan ampu kerajaan tapi tahu macam mana nak tegur kerajaan ikut cara yang Nabi tunjuk.

    Kita bukan pemimpin, jadi kita kena rujuk hadith bersangkutan dengan tanggungjawab rakyat.Pemimpin yang tidak ikut sunnah dan tak jalankan hukum Allah jika dilakukan dengan sengaja hukumnya haram dan berdosa. tapi, rakyat yang tak ikut hukum ALlah dalam tatacara hubungan rakyat dan pemimpin iaitu dengar dan taat kepada pemimpin selagi mana Muslim dan suruhannya tidak maksiat hukumnya pun sama, haram dan berdosa.

    tentang soal kesahihan berita, saya ambil semua, dan saya bandingkan dan saya tapis dengan kebenaran.Kalau maklumat dalam harakah itu betul, maka betullah.Tapi masalah dengan orang kita, kalau dah tak suka media perdana, habis semua maklumat ditolak.Cuba baca Harakah, bandingkan dengan Malaysiakini dan Utusan.Orang kita ni masalahnya selagi mana tak kena ahli keluarganya dan sahabat handai, takkan tahu benda tu bohong melainkan dah terkena.Sama macam Harakah, adakah nak tunggu pemimpin PAS buat niaya kat orang terdekat baru korang nak percaya Harakah ni bohong?

    Pasal tamrin, kau kena baca artikel2 ni:

    https://maharajazhou.wordpress.com/2009/02/01/tamrin-panjang-satu-dokumentasi-di-luar-jamaah-1/
    https://maharajazhou.wordpress.com/2009/02/01/tamrin-panjangsatu-dokumentasi-di-luar-jamaah-11/
    https://maharajazhou.wordpress.com/2009/02/01/tamrin-panjangsatu-dokumentasi-di-luar-jamaah-111/
    https://maharajazhou.wordpress.com/2009/02/01/tamrin-panjang-wujudkah-pmi-tanpa-tampan/

    Pasal identiti, inilah dinamakan strategi perjuangan.Tau tak apa maksud hadzar?Dalam perjuangan ada keberhati-hatian.Heran jugak dengan ahli jamaah ini, bila diorang buat tamrin, usrah rahsia dia kata strategi, kalau orang lain sembunyi, dia orang kata kalau benar, dedahlah identiti.Heran..heran..

    wallahu a’lam bissawab

  14. Shafiq89 Says:

    TERUSKAN PERJUANGAN MU MAHARAJA ZHOU JIKA KAMU RASA KAMU BETUL…TABAHKAN HATI…🙂🙂🙂🙂🙂

    Maharaja Zhou–

    Terima kasih banyak2

    Bukan sebab saya rasa betul, tapi Allah dan Rasul kata betul.

  15. Shafiq89 Says:

    Klulah aku mlihat pd jwpan kamu Zhou..kamu bercakap kerna hndak menang,bkn kerna kjujuran..aku dah ckp,sesiapa yg tdk bersetuju dlm blog ni sama sekali tidak akan menang berdebat dgn ko…

    “Jika anda panggil “ulama” yang tak tau hadith dari dua kitab sahih ni zaman dulu, orang akan gelak kat kita. Nampak sangat kualiti “ulamak” kita ni rendah sangat sampai bab dalam sahih pun tak tahu.Jadi, bab ni dah qat’ie dan confirm, itu sebab ulamak2 besar sokong kerajaan di pandangan rakyat macam Syeikhul azhar, mufti Arab Saudi dan negara-negara lain sebab diorang memang ulamak yang tahu Quran dan hadith.Mereka bukan ampu kerajaan tapi tahu macam mana nak tegur kerajaan ikut cara yang Nabi tunjuk”–dr kata2 kamu ini kamu anggap ulama(org alim dalam pas) itu tdk tau hadith..jd kamu ni pkar hadith lah,jd aku nk tya mrujuk pd hadith yg manakah mngumpat cara ko ni dbenarkan..:) jujurlah..

    “Kita bukan pemimpin, jadi kita kena rujuk hadith bersangkutan dengan tanggungjawab rakyat.Pemimpin yang tidak ikut sunnah dan tak jalankan hukum Allah jika dilakukan dengan sengaja hukumnya haram dan berdosa. tapi, rakyat yang tak ikut hukum ALlah dalam tatacara hubungan rakyat dan pemimpin iaitu dengar dan taat kepada pemimpin selagi mana Muslim dan suruhannya tidak maksiat hukumnya pun sama, haram dan berdosa.”–aku nk tya,pemimpin UMNO(yg mmimpin krajaan skrang) tdk jlankan hukum ALLAH scara sngaja atau tdk…:)
    RAKYAT WAJIB TAAT ATAU TIDAK PEMIMPIN YANG TDK JALANKAN HUKUM ALLAH!!

    “tentang soal kesahihan berita, saya ambil semua, dan saya bandingkan dan saya tapis dengan kebenaran.Kalau maklumat dalam harakah itu betul, maka betullah.Tapi masalah dengan orang kita, kalau dah tak suka media perdana, habis semua maklumat ditolak.Cuba baca Harakah, bandingkan dengan Malaysiakini dan Utusan.Orang kita ni masalahnya selagi mana tak kena ahli keluarganya dan sahabat handai, takkan tahu benda tu bohong melainkan dah terkena.Sama macam Harakah, adakah nak tunggu pemimpin PAS buat niaya kat orang terdekat baru korang nak percaya Harakah ni bohong?”–Knp kamu ckp “Kalau maklumat dalam harakah itu betul, maka betullah” klu dirujuk pd kata2 kamu ini kamu sndiri menafikan kbenaran berita dari PAS itu,maka adakah kamu boleh kata kamu adil dlm menilai berita?

    jwb kata2 aku semalam,bandingkan tamrin dgn BTN?mn yg lbih baik…

    aku nk jwb byk lg,tp aku tau aku hya akn meletihkan jari shaja sbb blog ni ko yg punya..
    Sudah tiada salam bg org yg mnafikan kebaikan ulama di negara ini..

    Maharaja Zhou–

    Klulah aku mlihat pd jwpan kamu Zhou..kamu bercakap kerna hndak menang,bkn kerna kjujuran..aku dah ckp,sesiapa yg tdk bersetuju dlm blog ni sama sekali tidak akan menang berdebat dgn ko…

    Kenapa bunyinya kecewa?Kalau hendak menang,keluarkan fakta,berikan al Quran dan hadith,kalau nak muktamad keluarkan sekali tafsir(bukan terjemahan) dan syarah hadith.Saya dah buat dan berikan dalil.Ini bukan soal blog saya,ana yang punya, kalau rasa nak menang, jadi saja ahli Tranungkite dan berdebat serta insha Allah menang saja kat situ dengan seribu pujian atas “dalil” anda oleh forummers PAS yang lain.

    Tapi,di sini,kalau anda gagal mengeluarkan fakta,anda boleh isytihar diri anda “menang” tapi malam nanti,insha Allah,anda tak boleh tidur dengan kemenangan palsu anda.

    Anda berasa kalah di blog ini,kerana jawapan saya adalah jawapan yang haq.Terus bersumberkan dari Al Quran dan hadith.Bolehkah anda pertikaikan jawapan saya?Dan adakah ada jawapan yang lebih baik dari Al Quran dan hadith?

    dr kata2 kamu ini kamu anggap ulama(org alim dalam pas) itu tdk tau hadith..jd kamu ni pkar hadith lah,jd aku nk tya mrujuk pd hadith yg manakah mngumpat cara ko ni dbenarkan..:) jujurlah..

    Kalau tidaktahu,alhamdulillah,dia tidak berdosa,tapi bolehkah orang panggil mereka ulamak?

    Macam dalam ilmu perubatan,kalau tahu anatomi saja,tapi taktahu fisiologi,dan fail exam fisio tiga tahun berturut2,layakkah jadi dr?

    tapi kalau buat2 tak tahu kewujudan hadith itu maksudnya mereka menyembunyikan hadith, awak nak orang macam tu jadi pemimpin sedangkan sifat orang yang awak panggil ulamak itu macam sifat pendeta Bani israel yang sembunyi kenabian Muhammad SAW.

    ku nk tya,pemimpin UMNO(yg mmimpin krajaan skrang) tdk jlankan hukum ALLAH scara sngaja atau tdk…:)
    RAKYAT WAJIB TAAT ATAU TIDAK PEMIMPIN YANG TDK JALANKAN HUKUM ALLAH!!

    Kau ni reti baca bahasa Melayu ke tak,aku bagi hadith tak faham2 lagi,Rasulullah kata WAJIB TAAT:

    Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia” Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?” Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim no. 3435).

    Knp kamu ckp “Kalau maklumat dalam harakah itu betul, maka betullah” klu dirujuk pd kata2 kamu ini kamu sndiri menafikan kbenaran berita dari PAS itu,maka adakah kamu boleh kata kamu adil dlm menilai berita?

    Ya,saya memang adil dalam menerima berita.Kalau dia kata Sultan Perak nama Sultan Azlan Shah, mestilah berita itu benar dan sahih.Kalau dia kata Haji Hadi tu Presiden PAS, dibandingkan dengan Malaysiakini dan sebagainya mengesahkan Haji Hadi tu Presiden PAS, tentulah ia berita sahih.

    Yang jadi tak sahih tu bila Harakah kata demo PPSMi tu 100 ribu lebih, tapi Mahasiswakini kata 50 ribu, Malaysiakini baru kata 8 ribu.Jadi tidakkah itu pembohong namanya?

    jwb kata2 aku semalam,bandingkan tamrin dgn BTN?mn yg lbih baik…

    Aku dah beri jawapannya dalam tiga artikel tu,HARAM hukumnya ikut tamrin yang tujuan akhirnya melawan pemerintah Islam dan berbai’ah kepada perkumpulan yang menentang pemerintah Islam sebagaimana hadith yang diberikan:

    “Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia” Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?” Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim no. 3435).

    Tolong jangan malukan diri anda,baca artikel2 yg saya berikan.Semua jawapan terkandung dalam situ.Jangan malas.

    aku nk jwb byk lg,tp aku tau aku hya akn meletihkan jari shaja sbb blog ni ko yg punya..

    Ini jawapan orang kecewa,sebab semua persoalan kau dah aku jawab.Kau nak tgk aku tak boleh jawab,tapi ternyata kau gagal.Pastu frust sorang2,harapan kau adalah seperti ini:

    TERUSKAN PERJUANGAN MU MAHARAJA ZHOU JIKA KAMU RASA KAMU BETUL…TABAHKAN HATI…

    supaya aku goyah,tapi rupanya pendirian kau yang goyah.

    Sudah tiada salam bg org yg mnafikan kebaikan ulama di negara ini..

    Kalau dia taktahu babul imarah dalam Sahih Muslim, maknanya ilmunya cetek.Kalau ilmu cetek,boleh panggil ke dia ulamak?

    Kalau dia tahu,tapi dia sembunyi,maknanya dia ulamak jahat.Kalau ulamak jahat,ada kebaikannya?Tidakkah dia bersama dengan pendeta2 yahudi dan nasrani yang menolak kerasulan Muhammad di akhirat?

    Aku nak tanya satu soalan kat kau, kalau tolak hadith walaupun satu apa hukumnya?

    No. 2,Nabi ada pesan yang umat2nya itu akan ikut jejak langkah yahudi dan nasrani sejengkal demi sejengkal,kalaumasuk lubang biawak pun umatnya akan ikut.Tidakkah ulamak yang menyembunyikan hadith taat kepada pemimpin walaupun tidak ikut hukum Islam ini seperti perangai yahudi dan nasrani terutamanya pendetanya yang menyembunyikan hukum Allah dalam taurat dan injil?

    Kalau ada sekumpulan perompak yang berjanji setia dan buat bai’ah untuk merompak dengan nama ALlah,adakah itu sah?Jika begitu,bagaimana pula dengan orang yang berjanji setia untuk lawan pemerintah Islam walaupun zalim, sedangkan Allah haramkan kita untuk lawan mereka?

  16. cinabeng Says:

    Shafiq89…kau ni yg nampak tak jujur. Bila kau tanya soalan…Maharaja Zhou jawablah..yg kau tak dapat terima jawapan jujur dari MZ menunjukkan yg engkau tidak ikhlas dalam berbincang dan sgt emosi.

    dr kata2 kamu ini kamu anggap ulama(org alim dalam pas) itu tdk tau hadith..jd kamu ni pkar hadith lah,jd aku nk tya mrujuk pd hadith yg manakah mngumpat cara ko ni dbenarkan..:) jujurlah..

    Siapa yg mengumpat ni? Jadi pemimpin PAS kalau mengumpat mengecam pemimpin kerajaan tidak apa? Asalkan mereka berjubah dan berserban mereka halal utk mengumpat, rasuah, memfitnah, berterusan menuduh najib akan perlakuan jenayah yg telah dinafikan olehnya dgn bersumpah atas nama Allah, berzina dan sebagainya? Dosa tetap dosa oi..malah lebih berdosa seorg alim yg melakukan perbuatan haram ini daripada seorg jahil yg melakukannya. tanya pada pemimpin PAS apa dalil bagi mereka menghalalkan semua perbuatan haram yg mereka lakukan atas tujuan siasah ini.

    Mentaati pemimpin itu hukumnya wajib. Allah suruh kita taat pada Allah, Rasul dan Ulul Amri. Ulul Amri ni adalah pemimpin yg ada kuasa ke atas kita. Org PAS akan nafi pemimpin UMNO adalah ulul amri mereka. kalau ada pertikaian pada ayat Quran…kita kena tengok hadith pula kan?

    http://www.searchtruth.com/book_display.php?book=20&translator=2&start=80&number=4552

    tengok hadith 4554 dalam link diatas…link ni adalah hadith dari sahih Muslim dalam babul imarah(kepimpinan).Terjemahan Melayu dia yg MZ dah tulis kat atas.
    Akan ada sepeninggalku para pemimpin yang tidak mengambil petunjuk dari petunjukku dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul ditengah-tengah kalian pemimpin yang berhati syaitan dalam wujud manusia” Aku (Hudzaifah) bertanya: “Apa yang aku harus perbuat jika aku mendapatinya?” Hendaklah kalian mendengar dan taat kepada pemimpinmu meskipun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu.”

    Nabi kita kita wajib taat pada pemimpin hatta yg berhati syaithan dan tak ikut sunnah. Selagi mereka masih Muslim…kita wajib taati mereka melainkan mereka menyuruh kita melakukan kekufuran. Ni hadith sahih beb. Kalau kau tak terima…kau kena check aqidah kau balik. Nabi suruh kita taat. Pi la tanya ustaz2 PAS hang pasal hadith ni…terkebil2 dia nak tolak. Ada yg akan pura2 macam first time tengok hadith ni..ada yg akan tanya ni hadith palsu ke..lawak beb…aku dah tanya tak de seekor pun yg boleh jawab. Bagi la satu ayat Quaran dan Hadith yg suruh kita jatuhkan pemimpin Muslim…kau takkan jumpa. Itulah kesesatan yg dibawa oleh PAS. Nik Aziz lagi besar dari hadith Nabi ka?

    aku nk tya,pemimpin UMNO(yg mmimpin krajaan skrang) tdk jlankan hukum ALLAH scara sngaja atau tdk…:)
    RAKYAT WAJIB TAAT ATAU TIDAK PEMIMPIN YANG TDK JALANKAN HUKUM ALLAH!!

    Samada mereka sengaja atau tidak dalam mengingkari Hukum Allah di Mlaysia ini..itu adalah antara mereka dgn Allah. Kita tidak menanggung dosa. Kita akan berdosa sekiranya kita tidak dgr dan taat pada mereka seperti yg disabdakan oleh Nabi SAW. Wajib mentaati pemimpin kerajaan sekarang ini mengikut hadith Rasulullah.

    Kau biasa pada PAS..semua hujah MZ kau akan pandang serong. Semua yg PAS cakap tu yg kau kata betul. Biasalah…org tak berilmu tapi bersemangat Islam sahaja seperti kamu adalah merupakan komponen yg amat digemari PAS kerana mudah diperalatkan, ditipu dan dieksploit.
    Kau baru ikut Tamrin..jadi Tamrin awal ni biasanya tak bincang langsung politik. Tunggu bila kau masuk Muqhayam, Tamrin peringkat 3 dan sampai TAMPAN. Terkejut beruk kau nanti dibuatnya. TAMPAN lagi teruk dari ISA beb. Makan pun tak diberi..tidur pun dihalang,mandi pun tak dibenarkan. Brainwash student bencikan kerajaan, burukkan jemaah lain seperti ABIM, Hizbut Tahrir, Tabligh, JIM, interogasi jelas fikrah yg tak berkesudahan sehinggalah si peserta surrender…baru dilepaskan dgn wajib baiah pada PAS bersaksikan Allah,Rasul, Malaikat dan Alam Semesta. Jika langgar baiah ini…maka celaka Allah akan menimpa pada si peserta tadi. Sumpah seperti ini tidak apa bagi PAS tetapi haram bagi Anwar bersumpah nafi dia meliwat. Apa punya double standard la…

    BTN tidak seperti itu. Makan minum dijaga, tidur diberikan, tidak ada umpatan terhadap pemimpin PAS. Cuma dikatakan tentang pentingnya perpaduan, ancaman rusuhan kaum 13 Mei yg tidak mahu kita hadapi, bahaya Yahudi dan bahaya globalisasi dan ancaman serantau pada Mlaysia. Ini semua bertujuan utk menanamkan semangat cintakan negara pada kita semua.

    Pergi ke semua link yg MZ bagi tentang TAMPAN baca dari Tampan 1 sampai TAMPAN 4..baru kau tahu kau sedang mengetuk pintu neraka dgn berjinak2 dgn tamrin.

  17. Lama aku x dtg blog ni..aku bknlah pro pas dan aku jg bkn pro UMNO…
    KORANG YG X BLH TRIMA KATA2 AKU…
    AKU TDK BERCKP GUNAKAN EMOSI TP DR PEMERHATIAN AKU…
    korg yg xleh trima kta2 aku atau aku yg xleh trima??
    maharaja zhou,jika ko btl2 bersandarkan al quran dan hadis,jumpalah pmimpin agama yg terer al quran dan hadis dan berdebatlah..
    aku blh jamin ramai yg terer al quran dan hadis dlm parti PAS..KO MNCARI KBENARAN JADI JGN HYA CRI BERDASARKN ILMU KO AJA,RUJUKLH ORG LAIN JG…
    Aku x taulh ko aggp diri apa,tp jika ko aggp diri pjuang islam yg brjuang utk islam mlalui medan umno,ko silap bsr mmilih medan prjuangan tu!!

    aku lupa ckp yg aku dah sertai TAMPAN…BODOHLAH sapa yg kata tampan truk…aku rs tampan lbih mndidik aku berbanding BTN yg mracuni pmikiran dgn aliran sekularisme…

    Maharaja Zhou–

    Betul cakap kau, kau tu bukan pro-PAS atau pro-UMNO, tapi kau tu MEMANG PAS.Dah join TAMPAN tu namanya dah jadi PAS lah tu.No berapa keahilan kau, sepatutnya habis TAMPAN dah dapat no keahlian PAS.

    Kau yang tak terima hujah orang lain, bila tidak ada dalil, mulalah meracau dan merapu.Apa yang kau perhati aku pun tak tau, siswi Bina’/Islah kot masa KI?Patutlah tak nampak yang haq.Apa Pengerusi UBM janji kat kau eh?

    Kalau terer, mesti dah lama dah masuk UMNO puak2 tu, aku dah berdebat dah bersilat lama dengan puak PAS dengan dalil tu.kalau kau betul2 dah TAMPAN baawak kat murabbi korang Anwar ridwan suruh bahas,kalau tak puas hati jugak bawa jumpa bos dia di API,PM Ishak Sulaiman sekali.Kalau diorang tu bukan macam Yahudi sembunyi ayat dalam taurat,sembahyang dua rakaat istikharah dan bahas, minta petunjuk, bukak babul Imarat dalam Sahih Muslim.Pastu tawakkal kerana ALlah.Tengok PAS Syarie ke tak.Kalau orang Islam zaman dulu,dapat ayat haram arak, arak kat tangan terus curah, takda tapi2 punya.Ikutlah yang mana satu, pendita bani Israel ke sahabat nabi.

    BTN lagi teruk ye?Ada BTN buat sesi taa’ruf?Kalau tak masuk UMNO, tak boleh balik?Ada buat gimik?Ada bagi makan nasik lauk ikan kering saja?Ada AJK Disiplin?Ada tak lepas tu buat perjanjian kalau tak ikut UMNO kena laknat dengan ALlah dan semua makhluk ada nyawa?Ada BTN ugut kalau sokong PAS buang terus Universiti?Kalau dah ikut TAMPAN, boleh ke nak keluar parti lain, kalau rasa tak berkenan?Jawab!

    Aku org yg sedang blajar…
    Dan aku tlah mngkaji pmikiran UMNO..
    Aku brani jamin yg UMNO adalah parti SEKULAR tp berlindung dgn nma islam!!!

    InsyaALLAH dlm 2,3 thun lg(klu aku diizinkan ALLAH hdup lg)aku akn bktikan dgn hadis dan al quran ttg semua kata2 aku…

    Maharaja Zhou–

    Yang sekular tu PAS.PAS guna nama Islam sedangkan Islam kata tak boleh jatuhkan pemerintah walaupun berhati syaitan.jangan kata 2-3 tahun, 2000-3000 tahun pun takkan kau jumpa, sebab ulama2 dah bahas bab ni masak dah.Namakan saja,Imam Nawawi, Imam Tahawi, Hassan AL Basri, namakan saja, semua tak bagi.Siapa Anwar Ridwan, Ishak Sulaiman dan Zulkifli Yusof banding dengan nama2 ni?

    Pd cinabeng,ko ni hya brfikir guna nfsu amarah pd PAS dan jg aku..
    fkir kta2 ko…
    aku xnak lg rujuk hadis buat ms skarang krn UMNO trang2 dpt dilihat kesalahannya hya dgn akal,,,TP ITU HYA BG ORG YG RETI BERFIKIR…!!!!

    Maharaja Zhou–

    Kenapa xnak rujuk hadith?Takut?Kata nak rujuk sampai pandai?Bila kena btg hidung lari plak hadith,kalau kau lari patutlah sesat, sebab nabi jamin, takkan sesat kalau ikut AL Quran dan SUnnah.Ini amik tampan sebagai panduan, budak2 yang tak tamat mengaji yang buat…belajar pun terkontang kanting macam Shazni…

    Kamu bercakap seolah2 aku tdk faham semua perkara…
    tp itu hya pd pndangn kamu..
    insyaALLAH,kamu akn fham ap yg aku ckpkan suatu hari nnt..Moga kamu diberkati ALLAH…

    Maharaja Zhou–

    Kalau dah memang tak faham , nak kata macam mana lagi?takkan gajah nak kata singa.

    Bukan pandangan kami, tapi pandangan Allah dan Rasul.kalau tak mahu ikut macam mana hidup nak berkat?

  18. ini utk Syafiq89. Hang dah join TAMPAN maksudnya hang dah berbaiah pada PAS.Kalau kau kata kau dah join TAMPAN tapi tak support PAS itu maksudnya kau tak join TAMPAN tapi kau mungkin dah masuk Tampoi..hehehe.

    huh ni utk kau…kewajiban taat kpd kepimpinan Muslim sekarang iaitu kerajaan UMNO BN berlandaskan Quran dan Sunnah. pi tanya dgn ustaz2 PAS kau…terkebil2 dia tak leh jawab. aku dah tanya dah…

    Bolehkah menentang pemimpin Muslim yg zalim? pemimpin bolehkah dikecam secara terbuka?bolehkah berdemonstrasi terhadap mereka hatta demo yg aman?

    ramai yg terkeliru tentang perkara ini dan jalan penyelesaiannya hanyalah berbalik kpd Al Quran dan Sunnah.
    Allah SWT mewajibkan kepada hamba-hamba-Nya untuk taat kepada Rasul-Nya mengikuti Rasul-Nya sebagai dalil (bukti) kecintaan hamba kepada Rabb-Nya. Allah ta’ala berfirman :

    ” Katakanlah : jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya allah akan mencintai dan mengampuni dosa-dosamu, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Ali Imran : 31)

    “Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah…”
    (Al-Hasyr : 7).

    “Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu dari nabi shalallahu ‘alaihi walsallam beliau bersabda: ’setiap umatku akan masuk syurga kecuali orang- yang enggan.’ Para sahabat bertanya: ‘wahai Rasulullah, siapakah orang yang enggan itu? Rasulullah menjawab : ‘barangsiapa yang taat kepadaku maka dia masuk surga dan barangsiapa yang durhaka kepadaku maka sungguh dia telah enggan’.” (HR.Bukhari 13/214 dan Ahmad 2/361).

    jadi wahai sahabat2 sekalian..marilah kita kembali kepada ajaran Rasulullah yg sebenar.jgn lah kita menolak dgn mengatakan bahawa hadith tidak sesuai utk diaplikasi pada zaman atau masalah kita di Mlaysia kerana hadith Rasulullah adalah sesuai sepanjang zaman,tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas dan kita tidak akan sesat selamanya selagi berada di bawah bimbingan Rasulullah SAW.

    1.“Barangsiapa yang mentaati aku maka dia telah mentaati Allah, barangsiapa yang bermaksiat kepadaku maka ia telah bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa yang mentaati amir/pemimpin maka ia telah mentaatiku, barangsiapa yang bermaksiat kepada amir/pemimpin maka ia telah bermaksiat kepadaku.” (HR. Bukhari dan Muslim)

    2.Dari Ibnu Umar radliyallahu ‘anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Wajib bagi seorang Muslim untuk taat dalam hal-hal yang dia sukai ataupun yang ia benci kecuali kalau diperintah untuk berbuat maksiat maka tidak boleh mendengar dan taat.” (HR. Bukhari dan Muslim). Kerajaan Malaysia tidak pernah menyuruh rakyat melakukan maksiat seperti larangan memakai tudung, larangan solat dan sebagainya.

    3.Dari Auf bin Malik radliyallahu ‘anhu berkata, berkata Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Ketahuilah, barangsiapa yang di bawah seorang wali/pemimpin dan ia melihat padanya ada kemaksiatan kepada Allah maka hendaklah ia membenci kemaksiatannya. Akan tetapi janganlah (hal ini menyebabkan) melepaskan ketaatan kepadanya.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya)
    Lihat sahabat2..kita boleh benci pada kemaksiatan yg mereka lakukan(contoh bini mereka tak pakai tudung, tidak berhukum dgn hukum Islam, bersalam dgn wanita dsbgnya..tetapi kewajiban kita utk taat tetap tidak gugur dan menjatuhkan mereka tidak dibenarkan.

    4.Dari Hudzaifah Ibnul Yaman radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam:
    “Akan datang sesudahku para pemimpin, mereka tidak mengambil petunjukku dan juga tidak melaksanakan sunnahku. Dan kelak akan ada para pemimpin yang hatinya seperti hati syaithan dalam jasad manusia.” Maka aku berkata : “Ya Rasulullah, apa yang aku perbuat jika aku mendapati hal ini?” Berkata beliau : “Hendaklah engkau mendengar dan taat pada amirmu walaupun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu.” (HR. Muslim dalam Shahih-nya).Hadith ni dah diulas berkali2 sebelum ini. Pemimpin berhati syaithan dan tidak ikut sunnah,ramapas harta,kejam dan pukul(termasuk penjara) pun Rasulullah suruh taat..ini kan pula pemimpin Malaysia yg melakukan solat, membayar zakat, berpuasa, mengerjakan haji.

    5.Dari Ubadah bin Shamit radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Barangsiapa yang beribadah kepada Allah, tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun, menegakkan shalat, menunaikan zakat, mendengar dan taat (kepada pemimpinnya) maka akan masuk Surga dari pintu mana saja yang ia inginkan dari delapan pintu Surga.”
    (Hadits shahih riwayat Ahmad dan Ibnu Abi Ashim dan At Tabrani).
    Ni cara masuk syurga yg nabi dah beri pada kita..dengar dan taat pada pemimpin. bukan jatuhkan pemimpin zalim sebagai method kita masuk syurga yg diajar nabi SAW.

    6.Dari Adi bin Hatim radliyallahu ‘anhu berkata, kami berkata :
    “Ya Rasulullah, kami tidak bertanya padamu tentang sikap terhadap penguasa-penguasa yang bertakwa/baik. Akan tetapi penguasa yang melakukan ini dan itu (disebutkan kejelekan¬kejelekan).” Maka Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Bertakwalah kalian kepada Allah, mendengar dan taatlah kalian.” (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)
    Dari hadith ini jelas nabi kata ketaatan itu tetap perlu kepada penguasa2 yg baik mahupun yg tidak baik.

    7.Dari Ubadah bin Shamit radliyallahu ‘anhu berkata :
    “Kami membaiat Rasul untuk mendengar dan taat dalam sirr maupun terang-terangan, untuk menunaikan hak penguasa, baik dalam keadaan sulit maupun lapang serta ketika mereka mementingkan pribadi mereka. Dan tidak memberontak kepada penguasa. Kecuali ketika kita melihat kekufuran yang nyata dan ada bukti di sisi Allah.” (HR. Bukhari-Muslim)
    tengok sahabat2 semua..dengar dan taat dalam keadaan sembunyi atau terang2an.Bukan lawan mereka dalam sembunyi atau terang2 an. taat kepada mereka ini adalah di masa senang dan sulit hatta kalau mereka(penguasa) pentingkan diri mereka pun kena taat.Jgn lawan mereka melainkan mereka lakukan kekufuran yg nyata(contohnya murtad,masuk ajaran sesat etc.)Itupun mesti dapat dibuktikan dahulu..jgn dengar khabar angin belaka. Sebab tu lah khalifah islamiyah dulu ada yg kaki perempuan, simpan gundik, kaki khamar, tangkap dan sebat para imam dan Ulamak,tahan tanpa bicara mereka sampai ada yg mati dalam penjara..tetapi rakyat yg terpimpin dgn ulamak yg alim dan arifin pada zaman itu tetap taat kpd mereka.kerana khalifah2 itu masih lagi Muslim.maksiat mereka adalah berdosa dan boleh dibenci tetapi ketaatan kepada mereka dalam urusan bukan maksiat adalah WAJIB.Lihatlah apabila kepimpinan Muslim digadai di Granada..akidah umat Islam tergadai sama. Rmai yg dipaksa murtad semasa inkuisi kristian Sepanyol hasil dari perjanjian Granada.Sehingga kini hampir pupus umat Islam Sepanyol di sana. Begitu juga dgn tergadainya kerajaan Turki Uthmaniyah kpd At Tartuk. Sehingga kini mereka dibelenggu sekularisme yg amat menyedihkan. Tidak perlu lihat jauh…Singapura pun dah cukup. Lihatlah kedudukan umat Islam Singapura dalam strata politik dan ekonomi disana. Apakah kita sudi menggadaikan sebuah kerajaan Muslim kita di Mlaysia ini dimana umat Islam bebas melakukan amal ibadat tanpa perlu takut kpd org kafir, kepentingan ekonomi umat Islam terjaga dan keutamaan mereka sebagai tuan tanah negara kita yg tercinta ini terpelihara? Fikirlah sahabat.

    8.Dari Anas radliyallahu ‘anhu berkata, telah melarang kami para pembesar kami dari shahabat Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam, mereka berkata :
    Bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam : “Janganlah kalian mencela pemimpin kalian dan janganlah kalian mendengki mereka, janganlah kalian membenci mereka, bertakwalah kepada Allah, bersabarlah karena urusan ini sudah dekat.” (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Al Albani)
    Nabi larang cela pemimpin Muslim.Jgn dengki pada mereka. Jgn benci mereka.

    10.Dari Abi Bakrah radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Penguasa adalah naungan Allah di muka bumi maka barangsiapa yang menghinakan penguasa maka Allah akan menghinakannya, barangsiapa yang memuliakan penguasa maka Allah akan memuliakannya.”
    (HR. Ibnu Abi Ashim, Ahmad, At Thayalisi, At Tirmidzi, dan Ibnu Hibban. Dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)

    11.Dari Iyadh bin Ghunaim radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Barangsiapa yang ingin menasihati penguasa maka janganlah melakukannya dengan terang-terangan di hadapan umum. Akan tetapi dengan cara mengambil tangan penguasa tersebut dan menyendiri. Jika ia menerimanya maka inilah yang diharapkan, jika tidak menerimanya maka ia telah melakukan kewajibannya.” (HR. Ahmad, Ibnu Abi Ashim, Al Hakim, dan Baihaqi. Dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)
    Tengok…ni dah terang lagi bersuluh. Nabi kata kalau nak nasihatkan pemimpin..tak boleh dgn cara terbuka. Demonstrasi ni nasihat terbuka ke tertutup? Ramai kata Demokrasi benarkan untuk tegur pemimpin. Islam pun benarkan tetapi ada adab dan tatacaranya. Selaku umat Islam kita kena pandai menyesuaikan apa jua yg kita ingin amalkan dgn akidah Islamiyah kita. Barat berkata seks bebas antara dua org dewasa yg berizin adalah tidak salah. Tetapi kita sebagai umat Islam tahu ini adalah zina dan haram hukumnya. Demokrasi membenarkan kita melakukan demonstrasi..tetapi adakah kita mahu lakukannya sedangkan tidak ada ayat Quran atau Hadith Rasulullah yg mengizinkannya?

    12.Dari Ubaidillah bin Khiyar berkata :
    “Aku mendatangi Usamah bin Zaid radliyallahu ‘anhu dan aku katakan : “Kenapa engkau tidak menasihati Utsman bin Affan untuk menegakkan hukum had atas Al Walid?” Maka Usamah berkata : “Apakah kamu mengira aku tidak menasihatinya kecuali harus dihadapanmu? Demi Allah sungguh aku telah menasihatinya secara sembunyi-sembunyi antara aku dan ia saja. Dan aku tidak ingin membuka pintu kejelekan dan aku bukanlah orang yang pertama kali membukanya.” (Atsar yang shahih diriwayatkan Bukhari dan Muslim). Contohilah sifat sahabat dan para tabiin ini.

    13.Dari Wail bin Hujr radliyallahu ‘anhu berkata :
    Kami bertanya : “Ya Rasulullah, bagaimana pendapatmu jika penguasa kami merampas hak-hak kami dan meminta hak-hak mereka?” Bersabda beliau : “Mendengar dan taatlah kalian pada mereka maka sesungguhnya bagi merekalah balasan amalan mereka dan bagi kalianlah pahala atas kesabaran kalian.” (HR. Muslim). Jelas lagi..berbaliklah pada sunnah.

    14.Dari Anas radliyallahu ‘anhu berkata : “Bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Kalian akan menjumpai sesudahku atsarah (pemerintah yang tidak menunaikan hak-hak rakyatnya tapi selalu meminta hak-haknya) maka bersabarlah sampai kalian berjumpa denganku.” (HR. Bukhari dan Muslim)
    Nabi kata bersabar kalau kita dizalimi pemimpin.Nabi jamin Nabi jumpa kita di syurga. Takkan kita semua tak nak jumpa nabi SAW yg tercinta.Oh..alngkah ruginya…

    15.Dari Abi Hurairah radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasul Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam :
    “Kelak akan terjadi para penguasa dan mereka mengumpul-ngumpulkan harta (korup).” Maka kami bertanya : “Maka apa yang engkau perintahkan kepada kami?” Beliau menjawab : “Tunaikanlah baiat yang pertama, tunaikanlah hak-hak penguasa, sesungguhnya Allah akan bertanya pada mereka atas apa-apa yang mereka lakukan terhadap kalian.” (HR. Bukhari-Muslim)
    Pemimpin korup pun nabi tetap suruh taat..kerana mereka masih Muslim. Mereka pemimpin akan menanggung dosa dan dipertanggungjawabkan atas maksiat yg mereka lakukan. bukan kita.

    Tengok apa yg diajar Rasulullah kepada sahabat agung ini.
    16.Dari Abu Dzar radliyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam mendatangiku dan aku dalam keadaan tertidur dalam masjid kemudian beliau berkata :
    “Apa yang kamu lakukan jika kamu diusir dari negerimu?” Aku menjawab : “Aku akan pergi ke Syam!” Beliau bertanya lagi : “Apa yang kamu lakukan jika kamu diusir dari Syam?” Aku menjawab : “Aku akan lawan dengan pedangku ya Rasulallah!” Maka beliau bersabda : “Maukah aku tunjukan dengan yang lebih baik dari itu semua dan lebih mencocoki petunjuk? Mendengar dan taatlah dan turutilah kemana pun mereka menggiringmu.” (HR. Ahmad, Ibnu Abi Ashim, Ad Darimi, dan Ibnu Hibban. Dishahihkan Al Albani dalam Adz Dzilal)
    insaflah..nabi tak bagi lawan hatta sahabat kena usir jauh dari Madinah oleh pemerintah.

    17. Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

    “Barangsiapa yang melihat pemimpinnya berbuat sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia bersabar karena tidak ada seorangpun di kalangan manusia yang keluar dari pemimpinnya sejengkal, kemudian dia mati atas perbuatannya ini melainkan dia mati secara jahiliyyah.” (Bukhari 4/313 dan Muslim 3/1478)
    Berat ni…tak taat dan mati dalam jahiliyah.

    18. Dari Wail bin Hujr radhiallahu ‘anhu, dia berkata : Salamah bin Yazid Al-Ju’ti pernah bertanya kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam : “Wahai Rasulullah, kalau kita diperintah oleh pemimpin yang meminta haknya, tapi tidak mau menunaikan hak kami, apa yang engkau perintahkan kepada kami?” Maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam berpaling darinya. Kemudian Salamah bertanya lagi dan Rasulullah berpaling lagi. Kemudian Salamah bertanya lagi untuk yang ketiga kalinya, maka ia ditarik oleh Al-Asy’ats bin Qais. Maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Dengar dan taatlah kalian, karena mereka akan memikul dosa-dosa mereka dan kalian juga akan memikul dosa-dosa kalian (sendiri).” (Muslim 3/1474)

    shabat2 semua..ini adalah antara banyak lagi hadith2 berkenaan kewajiban taat kpd pemimpin Muslim yg berkuasa. Jgn lah kita menjadi seperti bani israel yg apabila diberikan tentang bukti2 terang dan jelas kita menempelak dgn mengatakan ini semua adalah sihir yg nyata.

    “Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”. Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!”
    Surrah As Sof:6.

  19. Shafiq89 Says:

    Aku x knl anwar ridhuan…

    bukak mata…
    buka minda…

    Keadaan yang diharuskan memberontak terhadap pemerintah

    1. Pemerintah yang mengambarkan kerajaan yang sah bagi Negara yang berhak mendapat taat setia daripada seluruh rakyat jelata,tanpa memandang kepada mana-mana kumpulan atau individu yang membencinya atau yang kadangkala tidak menyetujui politiknya dalam pentadbiran Negara.
    2. Apabila kerajaan mengubal undang-undang atau arahan yang mengandungi maksiat yang nyata dari segi syara’,maka rakyat tidak harus mengikut dan mentaati undang-undang dan arahan tersebut.
    3. Apabila kerajaan mengambil sikap mencabar dengan jelas dan sengaja kufur dengan jelas,dan wajib ditarik balik kuasa daripadanya dan mengulingkannya.
    4. Penarikan kuasa daripada tangan kerajaan ketika dia tidak menyatakan kekufurannya secara jelas,hendaklah tidak dilakukan secara pemberontakan bersenjata oleh pihak kumpulan kecil daripada masyarakat;kerana Rasulullah s.a.w. telah memberi amaran kepada kita supaya tidak mengambil jalan tersebut.

    a. Sabda Rasulullah s.a.w.:
    Terjemahan : Sesiapa yang memikul senjata untuk memerangi kami,maka dia bukan daripada kalangan kami.

    (riwayat imam Malik,Ahmad,Al Bukhari,Muslim,Al Nasaie dan Ibnu Majah)

    Sabda Rasulullah s.a.w. lagi:

    Terjemahan: Sesiapa yang menghunus pedang untuk memeranginya kami maka dia bukan daripada kalangan kami.

    (Riwayat Imam Ahmad dan Muslim)

    Penamatan kuasa pemerintah
    Kuasa pemerintah atau khalifah berakhir melalui salah satu daripada tiga perkara berikut:

    • Kematian

    • Perletakkan jawatan

    • Perlucutan jawatan kerana perubahan keadaan diri
    Ada dua perkara yang menyebabkan dia dilucutkan
    Jawatan
    a)cacat iaitu cacat pada tiga bahagian,
    pancaindera,anggota dan hilang keupayaan.
    Hilang keupayaan terbahagi kepada dua
    Perkara: pertama,Ditahan contohnya seperti
    Salah seorang pembantunya mengambil kuasa
    Dan dia melakukan maksiat secara terbuka atau
    Menentang hukum-hukum syara’.Jika dia tidak
    Menentang hukum syara’ maka ummah atau
    Khalifah boleh meminta tolong daripada orang
    Yang boleh.Kedua,ditawan oleh musuh dan
    Orang-orang islam gagal untuk bebaskannya.
    b)Tidak adil.Tidak adil menyebabkan menjadi
    fasiq iaitu dengan melakukan perkara yang
    ditegah,melakukan perkara jahat dan ikut
    hawa nafsu sendiri.

    ni aku kaji dalam buku fiqh perundangan yg ditulis oleh dr wahbah al zuhaili dr al mawardi..tgk jilid 6..

    manakala hak pemerintah pulak yang dikatakan oleh al mawardi adalah
    Al Mawardi menetapkan dua kewajipan orang-orang islam terhadap pemerintah iaitu taat pada perkara bukan maksiat dan menyokongnya selama tingkah lakunya tidak berubah.
    Al Mawardi menyatakan , “Apabila imam menyempurnakan hak ummah maka ia telah menunaikan hak ALLAH untuk mereka(hak mereka) dan hak ALLAH ke atas mereka (kewajipan mereka),dan mereka wajib mentaatinya dan menyokongnya selama tingkahlakunya tidak berubah”.

    jd bgtau aku,apakah aku salah dalam menilai…
    aku baru balik dr ceramah PR,dan aku rs mereka sgt berkepimpinan utk menerajui negara…

  20. Shafiq89 Says:

    aku rs dk perlu lg aku bg penerangan bg kata2 Beliau…
    nnt aku akn tya ust aku,iaitu Dr Azhar Yaakob,klu kamu knl lah,pensyarah Universiti antarabangsa Madinah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: